پس از افزايش قيمت خودروهاي داخلي كه سر و صداي زيادي به پا كرد، سوالي كه همواره مطرح بوده، اين است كه آيا اين خودروها به قيمت شان مي ارزد؟ آيا براي خريد اين خودروها پرداخت مبالغ فعلي ارزش دارد؟ بهر حال واقعيتي كه امروز در جامعه ما وجود دارد اين است كه هيولايي به نام تورم فرآيند اقتصادي جامعه و معيشت روزمره مردم را تحت تاثير شديد خود قرار داده و موجب افزايش بهاي گسترده در بسياري از حوزه ها و كالاهاي گوناگون شده است، خودرو نيز در كنار ساير ملزومات زندگي خانوار ايراني با افزايش نرخ مواجه شده اما به نظر مي رسد بازتاب و سرو صداي افزايش قيمت آن بيش از ساير كالاها بوده و توجهات بيشتري را معطوف به خود ساخته است. اما در ميان خودروهاي توليدي موجود در بازار كشور تحولات قيمت پرايد با توجه به داشتن بالاترين تيراژ توليد و تطابق با قدرت خريد بخش عظيمي از جامعه، بيش از ساير خودروها در معرض قضاوت افكار عمومي قرار دارد و شايد بتوان به جرات گفت كه حتي بسياري از مردم تورم و نوسان قيمت ها را در كشور بيشتر با عيار پرايد مي سنجند تا ساير كالاها نظير مسكن، ارز، مواد غذايي و ...
به نظر مي رسد در چنين شرايطي بايد قيمت اين خودرو بيشتر مورد تجزيه و تحليل قرار گرفته و ضمن مقايسه بهاي پرايد به عنوان ارزان ترين خودرو موجود در كشور با برخي از خودروهاي ارزان قيمت خارجي به نتايج واقعي تري دست يافت. در ابتدا بايد اين موضوع را يادآور شد كه خودرو پرايد به ويژه مدل هاي جديد آن به عنوان پرتيراژترين خودرو در ايران از امكاناتي بهره مند است كه از آن جمله مي توان به كولر، موتور 1300 سي سي با حدود 75 اسب بخار قدرت، فرمان هيدروليك، ترمز abs و در مدل هاي جديد كيسه ايمني هوا اشاره كرد، وجود امكاناتي از اين دست به تنهايي مي تواند موجب بهبود كيفيت و ايمني يك خودرو شود علي الخصوص كه سايپا شركت سازنده آن در چند سال اخير مدعي انجام اقداماتي بر روي مدل هاي قبلي اين خودرو با هدف بهبود ايمني و استاندارد نيز شده كه البته حاصل آن افزايش نسبي رضايت مشتريان و احساس ايمني بيشتر اين خودرو شده است. با اين مقدمه به سراغ بحث اصلي يعني قيمت اين خودرو مي رويم، در صنايع خودرويي جهان محصولاتي با سطح قيمت پرايد عمدتاً در بازارهاي خاص و نوظهور نظير چين، هندوستان، روسيه و برخي كشورهاي آفريقايي و امريكاي لاتين توليد و عرضه مي شود كه از لحاظ داشتن امكانات و تجهيزات در سطح بسيار پايين تري از خودرو پرايد قرار دارد، به عنوان مثال خودرويي نظير تاتانانو محصول كشور هندوستان كه به عنوان يك خودرو ارزان به شمار رفته و قيمتي حدود 3100 دلار معادل نزديك به 10 ميليون تومان دارد خودرويي است با بدنه پلاستيكي، با 2 سيلندر، قدرت موتور 33 اسب بخار و بيشينه سرعت 60 مايل در ساعت؛ يا خودرويي ديگر به نام جيانگنان آلتو ساخت چين با قيمت حدود 3300 دلار و فاقد كولر و فرمان هيدروليك محسوب مي شود، يا در مثالي ديگر مي توان از خودرويي با عنوان زوتي z100 ياد كرد كه قيمتي حدود 3900 دلار داشته و داراي موتور 1000 سي سي و 35 اسب بخاري است. مثال هاي ديگري نيز وجود دارد كه مطرح كردن آن ها از حوصله اين بحث خارج است، اما مي توان دريافت با وجود اين كه خودروهايي ارزان تر و يا با قيمت هايي معادل پرايد همچنان توليد شده و به فروش مي رسد، بايد به امكانات و داشته هاي آن ها نيز توجه كرده و ديد آيا قيمت اين خودروها و جايگاه آن ها را مي توان با پرايد مقايسه كرد يا خير، ضمناً از اين نكته نيز نبايد مغفول ماند كه بيشتر اين خودروهاي ارزان قيمت كه در هندوستان و يا چين توليد مي شود عمدتاً در طبقه خودروهاي بسيار كوچك شهري قرار گرفته و هرگز داراي قابليت تردد در جاده هاي بين شهري و داراي فراز و نشيب و تطابق با شرايط گوناگون آب و هوايي نيست. حال آن كه همه ساله حجم انبوهي از سفرهاي بين شهري در ايران با استفاده از خودرو پرايد انجام شده و اين محصول سال هاست كه براي خدمت به اقتصاد و معيشت خانواده هاي ايراني توليد مي شود. بر اساس گزارشات معتبر منابعي نظير موسسه jato و يا مجله forbes ارزان ترين خودروهاي دنيا با اندازه هايي بسيار كوچك و داراي كاربري هاي محدود در كشورهاي چين و هندوستان با امكاناتي نظير كولر بين 4000 تا 4200 دلار قيمت دارد كه اين رقم با احتساب نرخ ارز در ايران معادل حدود 13.5 ميليون تومان خواهد بود و چنانچه امكاناتي هم سطح خودرو پرايد نيز داشته باشد در بازار چين معادل حدود 5500 دلار قيمت خواهد داشت كه بدون احتساب هزينه حمل و نقل و گمركي به بيش از 17.5 ميليون تومان مي رسد؛ اين گونه به نظر مي رسد كه حتي در صورت واردات ارزان قيمت ترين خودروهاي جهان به ايران كه مسلماً با افزايش قيمت نيز روبرو خواهند شد، نرخ فعلي ارز موجب شده مردم مصرف كننده عام ايراني توانايي كافي براي خريد اين خودروهاي فاقد امكانات و غير كاربردي را نيز نداشته باشد. در اين خصوص بسيار مي توان صحبت كرد اما بايد به اين نكته توجه داشت كه جداي از موارد فوق و اهتمام به اين موضوع كه واقعاً خودرو پرايد با وجود امكانات فعلي قيمت مناسبي دارد، اصلي ترين مزيت خودرو پرايد و توليد آن در كشور با هزينه هاي بالاي كنوني و قيمتي تحت تاثير تورم كلي موجود در جامعه، ايجاد كسب و كار و اشتغال براي جمع كثيري از لايه هاي كارگري فعال در كشور است، توليد خودرو ارزان قيمت در داخل و رونق كسب و كار جوانان ايراني را هرگز نمي توان با ايجاد اشتغال براي كارگران چيني و هندي به بهاي فروش نفت آنهم در شرايطي كه فرايند معيشت در جامعه ايران با خطرات و كمينگاه هاي اقتصادي فراواني به خصوص در اين روزها روبرو است، مقايسه كرد، ايجاد رونق در توليد آن هم خودرويي نظير پرايد كه علاوه بر ماهيت رفاهي و خدماتي آن به عنوان يك خودرو، وسيله امرار معاش و كسب و كار بسياري ازمردمان كشور است امري مهم و راهبردي در صنايع ايران محسوب مي شود. نظرات شما عزیزان:
آخر ماشین تصاویر،ویدئو و اخبار به روز دنیای خودرو در آخر ماشین موضوعات آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها نويسندگان |
|||||
|